الخميس، مارس 16، 2006

عشر فوايد.. لحكم جمال


ماذا لو.. فشلت كل خطط المعارضة (اللي هي لا معارضة ولا حاجة) ونجح جمال مبارك في اعتلاء (حلوة اعتلاء دي) كرسي العرش المصري وبقى هو الريس..

سؤال أفكر فيه كثيرا، وطبعا لا أجد إجابة ..
تتميز الأسئلة المصرية عموما بعدم توافر اجابات لها.. ولو توفرت الاجابات فستكون حتما غبية.. زي السؤال بالظبط..

المهم.. نرجع لمرجوعنا، (حلوة مرجوعنا دي كمان)، لو جمال حكم البلد، ايه السلبيات اللي هتكون موجودة... وإيه الإيجابيات..

يقوم ماجد من آخر الفصل ويسأل، وهو يا أستاذ في ايجابيات لحكم مبارك، أرد أنا وأقول.. شوف يا ماجد.. قلتلك قبل كدة أكتر من مرة، أنا موتي وسمي العيل الغبي.. طبعا في ايجابيات، وايجابيات كتيرة كمان..

لكن كما هي العاادة المصرية الخالدة، دعونا نبدأ الأول بالسلبيات لإننا تقريبا مش بنشوف غيرها..

أولا وأهم السلبيات دي هي إن حركة كفاية هتفضل موجودة، ومؤتمرات وندوات ومظاهرات وحاجات تانية تحرق الدم.. ده طبعا بالاضافة لإن المظاهرات هتوقف المرور وتعطله أكتر ما هو عطلان..

ده طبعا غير السلبيات المعروفة، النظام هيفضل فاسد، والحياة هتفضل لونها بمبي، وماما خديجة هتمسك مكتبة الأسرة، والكباري هتفضل تتبني، وهيفضل الانجاز المصري الوحيد الأكثر أهمية منذ جون مجدي عبد الغني.. هو تاكسي العاصمة!

المهم، السلبيات وكلنا عارفينها وحافظينها ومتوقعينها وموش معترضين عليها (ولو حتى اعترضنا موش هتفرق كتير).. لكن ايه هي الايجابيات اللي انا عامل الموضوع ده للحديث عنها.. هو ده المهم..

الحقيقة بعد طول بحث وتمحيص (تمحيص دي حلوة موت فعلا.. طول عمري أحب الأكل المحمص) لقيت أن في مجموعة من الفوايد لحكم جمال، وأنا بدعو كل مصري عصري حر وخايف على مستقبله ومستقبل البلد وجميعة المستقبل.. إنه يشوف الفوايد دي ويدقق فيها (يقعد يدق) وبعدها ينام، وهيصحى الصبح وهو معندوش أي مشاكل مع جيمي، وموش بعيد يصحى يلاقي نفسه عضو في الجزب الوطني ولا في لجنة السياسات..

باختصار هي دي فوايد حكم جمال لمصر..

* مصر هتدخل موسوعة جينيس (مشتقة من البنطلونات الجينيس) لوجود اتنين من حكامها اسمهم جمال.. واحد ابه اسمه عبد الناصر، والتاني ابوه اسمه يونس شلبي..


* امنا (ام كل المصريين) هيبقى اسمها خديجة، والشارع المصري هيشهد انتعاش في سوق الشتايم بالام.. عالم ولاد.. متباعة!

* مصر هتكسب كل ماتشات الكورة اللي هتلعبها، لإن الريس هبيحب الكورة، واحنا لعيبة المنتخب مش بيحبوا يكسفوا الريس..

* أحمد شوبير صديق جمال.. هيمسك التليفزيون المصري..

* محطة رمسيس في المترو .. هتفضل اسمها مبارك.. على اسم ابو الريس.. أكيد موش هيغير من ابوه..

* أحمد عز(بتاع الحديد) .. هيتجوز يسرا آخر المسلسل

* أحمد عز (بتاع التمثيل) هيمسك لجنة المشتريات في مجلس الشعب

* علاء مبارك.. هيمسك حركة كفاية (هو انا يا جمال كل حاجة يبقى نفسي فيها تاخدها مني..علاء)

* كمال الشاذلي.. هيمسك الإخوان

* أنا.. هتمسك من(.....) خمنوا انتوا بقى، وأمي هيبقى اسمها أم لهب!

* النشيد الوطني.. هيبقى من تلحين تامر حسني وغناء هيثم شاكر

* اتحاد الاذاعة والتليفزيون، موش هيعمل أغاني لجمال، هو بس هيرفرش الاغاني القديمة بتاعة عبد الناصر.. بنحبك يا جمال.. والوداع يا جمال يا حبيب الملايين (الفلوس طبعا).. وقلنا هنبني وأدينا بنينا كوبري أكتوبر.. والاغاني بتاعة زمان دي..

* من اهم الفوايد أن مصر هتلغي اتفاقية الكويز.. لإن اللي يعوزه البيت يحرم ع الجامع.. واحنا مفيش اكتر من الجوامع عندنا..

هناك 7 تعليقات:

UKEN يقول...

غريبة ان مافيش ولا تعليق على الموضوع رغم انه شدييييييييييد بمعنى الكلمة , دماغك جامده و تمحيصاتك و تفحيصاتك لذيذة بس لو عليها موزاريلا هتكون الذ كتييير

ابن البلد يقول...

واد يا بيرو

فعلا اللي علق قبلي عنده حق

الناس مدخلتش تعلق ليه

فعلا الموضوع جامد جدا جدا و في الجوون وكل تمحيصاتك تمام

و ربنا يارب يوعدنا بجمال مبارك يحكمنا يمكن الشعب يحس لان واضح ان حقن حسني ابوه مش بتحرك الشعب

يمكن حقن جمال تنفع والشعب يفوق\

يارب

johacom يقول...

رائع يا أشرف
جُحَا.كُمْْ

غير معرف يقول...

الرجاء الكتابة باللغة العربية الفصحى حتى يمكننا تحن اشقاءكم العرب من فهم ما تكتبون و التواصل معكم بسهولة مع الشكر

غير معرف يقول...

لو تمت الكتابة باللغة العربية الفصحى ربما ستفهم المكتوب، لكنك لن تفهم الوافع!
محادش فينا فاهم حاجة، كله خربان و شكلها باظت!
الى الأمام يا جـيمى...

مُزمُز يقول...

البوست ده جامد جدا

بصراحة ان احنا للأسف مش راضيين بحكم السيد جمال مع ان هوه أكتر واحد هيعرف يحكم مصر وعلى رأي المثل العبقري أبن الوز عوام

ده تربية رئيس يا جدعان مش زينا

واحـــد مـــــن الـنـــاس يقول...

ذاك الجرو من ذاك ال
ولا بلاش
بس بجد يا براء
بوست جامد :)