الاثنين، أبريل 06، 2009

الدين في يد الجميع.


يمكن تسجيل هذه الملاحظات حول استخدام الدين المفرط هذه الأيام، وهو أمر، يمكن لشخص آخر غيري أن يقول إن كان إيجابياً أو سلبياً.

نهاية الأسبوع الماضي قام عدد من الأهالي في قرية من قرى سوهاج بحرق منازل يسكنها بعض البهائيين، وذلك بعد أن ظهر أحدهم في برنامج الحقيقة على قناة دريم، ومسؤل من الحزب الوطني بالمحافظة يفخر بأنه طرد جميع البهائيين حتى الأطفال الرضع، وكان شباب الإسلام منفذي عمليتي الحرق والطرد، يهتفون بـ"الله أكبر" و"لا إله إلا الله.. البهائي عدو الله" أثناء تنفيذ المهمة الربانية.. ولم ترد أنباء عن إذا ما كانت جموع الملائكة المنزلة من السماء قد ساعدت في عملية الحرق، أو حتى في عملية إطفاء ما تم حرقه.

ثم صباح السبت حكمت المحكمة بالسجن سبع سنوات لزوج، وثلاثة لزوجة، كانا يقومان بتنظيم عمليات تبادل للزوجات، الزوج في العقد السادس من العمر وهو موظف متقاعد، والزوجة مدرسة في العقد الخامس، وهي تظهر في الصورة المنشورة لها بجوار زوجها ترتدي ما بات يعرف في مصر في السنوات الأخيرة بالإسدال، وهو أطول من الخمار وأقصر من الجلباب، ويتم إرتداءه قطعة واحدة، ويشبه الشوال إلى حد كبير ويمكن تخويف الأطفال به، وشكله مقيت، والسطر الأخير رأيي الشخصي الذي لا يعتبر ملاحظة جديرة بالإهتمام.

ومساء السبت كنت أشتري كيس شيبسي لزوجتي وباكو بسكويت لطفلتي، ودخلت إلى السوبر ماركت، ووجدت قناة "الرحمة" مستمرة في البث، وهي القناة التي ترعى السوبر ماركت أو يرعاها هو، هناك علاقة مريبة على كل حال، تربط بين الجهتين.

وعند دخولي المحل كان شخص ما على الشاشة يتلو آيات من القرآن، وكان صوته جميلاً، وأنهى ما كان يتلوه، ودار بينه وبين المذيع حديث طويل، بدأ بأن قال المذيع، "فتح الله عليك"، ثم أضاف "هل يجوز يا شيخ أن أقول لك فتح الله عليك، أم أن الأصح أن أقول فتح الله لك؟".. ورد عليه الشيخ وأستمر الجدل الفقهي الهام، ودفعت أنا ما طلبه البائع، وكان لا يزال متابعاً للمناظرة الفقهية التي ستنقذ الأمة وتقتل الكفار وتعلي راية الإسلام، أخذت الباقي ونظرت في وجهه، وانتظرت حتى يلاحظني وتلتقي أعيننا فقلت "ربنايفتحها في وشك".. وانصرفت.

فجائتني هذا المساء رسالة هاتفية يقول نصها "للتقرب من الله وتحميل أقوى برنامج للأذكار والتسبيح ارسل 110075 لـ9450 = 4 ج". وهو ما يعني أن تكلفة التقرب إلى الله عبر الهاتف أصبحت 4 جنيه مصري، وهو تأثر واضح بالأزمة العالمية التي شاع فيها الكساد، وبارت فيها السلع، حتى رأت جهة ما أن تقوم بالتسويق لفكرة التقرب من المولى القدير، عبر الهاتف بتكلفة أقل من دولار واحد لسكان المحروسة.

والإعلان عن أن الله موجود ويمكن التقرب منه لا يتوقف عند رسائل الموبايل، فالدعوة عالمية بإذن الله، والمؤمن كيس فطن، واطلبوا العلم ولو في الصين وادعوا إلى الله ولو على الفيس بوك، تصلني الرسالة التالية من جروب اسمه "نداء الفجر"، وعنوان الرسالة "هنصلي كل صلاة في وقتها" دون أن يظهر من سيصلي، وما هي علاقة هذا الذي سيصلي بالشخص الذي سيتلقى الرسالة الذي هو أنا.

والرسالة تقول " السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بتحب ربنا ؟ وعايز تقرب منه أكتر وأكتر وأكتر ؟

أكيد طبعا

طيب تعرف ايه احب الاعمال لربنا ؟؟

اه طبعا الحج عشان بيغفر الذنوب كلها وبترجع من الحج كما ولدتك امك

اه طبعا الحج زي مانتا بتقول من أحب الأعمال لله ... لكن مش هوه أحب الأعمال لله

اه ... يبقا قصدك بر الوالدين وكده صح ؟

لا يا سيدي برضه

امال ايه بس ؟؟؟؟؟
................

حابب تعرف أحب الأعمال إلي الله والي تقربك منه دايما.. ادخل على اللينك ده"..

وعلى الراديو، إذاعة نجوم إف إم، يوجد شخص اسمه أحمد يونس، يقدم برنامج يستمر لثلاث ساعات متواصلة في منتصف الليل، اسمه "ع القهوة"، وهو برنامج يساهم بشكل فعال في تحسين ثقافتي الإنجليزية كوني أحول المحطة فور ظهور المذيع العجيب، الذي يقضي الليل متحدثاً عن فضل يوم اليتيم وعن الشباب المسلم الذي يجيد تنظيم وقته، ويمارس الرياضة، ويستيقظ مبكراً وينجح بتفوق في الثانوية العامة، دون أن يعطل نفسه بالحب والكلام الفارغ، أو يشغل باله بأمر "كذبة إبريل" التي هي بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار، أرشح البرنامج لإذاعة القرآن الكريم، وأرشح لرعايته جريدة "عقيدتي" إن كانت لا تزال مستمرة في الصدور، وأرشح أحمد يونس للبقاء في إذاعة صوتكم على الإنترنت والتي يمكن أن يتم عمل "بلوك" لها عكس إذاعة نجوم إف إم التي ترتكب غلطة عمرها بالسماح للبرنامج بالإستمرار.

وفي المساء المتأخر لاحظت أن عملية شراء السجائر أصبحت تزداد صعوبة، بعد أن قرر أصحاب المحلات الإمتناع عن بيعها لسبب ما، ومقابلة السائل عنها بتكشيرة تلاءم فتوى المفتى بكون شربها حرام وشاربها هيدخل النار، ويمكن هنا لشخص عابث مثلي أن يعقد مقارنة بين رواج سلعة مثل "التقرب من الله"، واختفاء أخرى مثل السجائر، مما يدل على أن راية المؤمنين هي الأعلى، وأن الإسلام سينتصر في النهاية، كما انتصر في البداية على أهل الدين البهائي أبو شرطة بعد أن قررت المحكمة في النهاية أنه يمكن للكافر البهائي وضع شرطة في البطاقة في خانة الديانة.

الدين، على ما يبدو، أصبح في يد الجميع، كما المحمول والساعة والولاعة والحظاظة والدبلة وأشياء أخرى. وتحول إلى سلعة رائجة، لا تعطلها بورصة ولا أزمة، وإن استمر الحال على ما هو عليه، فمن المتوقع أن... مممممم لا أعرف، قلت أني سأتوقف عند الملاحظة، وقد تدخلت ببعض السخرية التي لم استطع أن أمنعها.

هناك 14 تعليقًا:

غير معرف يقول...

لاسلام ولا كلام

مبدئيا كده احه علي كلامك العلق

ايه اللبونة دي كلها ياد؟؟؟

طب موضوع البهائيين وماشي ليه قلة الادب وطولة اللسان اللي خلتك تحشر الملايكة في الوسط

هي دي فيها هزار ياله ؟؟؟

والاسدال مش عاجبك ياننوس عين ماما

انما الجنس والمحزق والملزق عاجبك
ياخي احه ....

صحيح المحزق والملزق بيعمل مزاج للواحد لكن لوقلنا حرام ولا حلال لأ مافيهاش لبونة وكلام فاضي من اللي انت بتقوله ده

آل ايه ( يتم إرتداءه قطعة واحدة، ويشبه الشوال إلى حد كبير ويمكن تخويف الأطفال به، وشكله مقيت)

يشبه الشوال وشكله مكيييييت

ياماما ياماما حوشيني حلشان عمو براء بيخاف من السدال عايزنا كلنا نبأه سكسي زي ميج رايان وجوليا روبرتس وانجيلينا جولي وياريت نبقي زي القديسة مادونا ولا الشيخة ايناس الدغيدي

ياخي احه كمان مرة واحد زيك يقعد يكلمنا عن احلامه الجنسية ومغامراته عالفيس بوك والماسنجر وهو متجوز وعنده طفلة يعني ناقص يعني ييجي يتكلم في ثوابتنا (اي نعم احنا كلنل معرصين بس عارفين الصح من الغلط وحياة الشرمطة اللي عايشينها دي هيجيلها يوم تتعدل)

مش عاملين فيها كتاب ومفكرين واحنا فشلة ماعرفناش نخلص اداب

مين آل بأه ان العيال الاخلاقية لاتثور حولهم شبه الشذوذ الجنسي ؟؟؟؟

ومش عاجبه قناة الرحمة ولا الحكمة ولا اي حاجة صحيح انتقادك في محله لكن انا متابعك من زمان يكفي الاعلان الوسخ اللي انت حاطه

انا اثاهد اوووو تي في

ياخي احه ليك ولـأو تي في

يعني بكره تقول لبنتك اتفرجي ياماما عالفطيرة الامريكية خاصة جزء بيتا هاوس علشان عمو ساويرس وحرية الفكر لكن اللي بيتكلمو عن الحجاب دول متخلفين ( شكلهم مكيييييييت )

الدين في د الجميع لما امثالك من التافهين اللي ماعرفوش حتي يخلصوا كلية في سنواتها العادية يتكلموا عن ثوابت

تخش تزور ابوك المعتقل تطلع بملاحظات ناس شمامين وحبرتية

فلقت ميتين دماغنا عن عربيتك ومش عاجبك الاف ام الدعوي زي مانت سميته

هييجي يوم وتنتقد القرءان نفسه
والاحاديث وساعتها هتلاقي حد يلمعك وتبقي بيرو المفكر الكبير

في مرة فارسكم اللي اسمه وائل عباس كلن من سنتين في مؤتمر القوي المناهضة اللي هوه ملتقي القاهرة الاجتماعي وقعدت المحه ولا عبر الكوريات ولا الاسيويات ولا الافارقة -مع ان كلهم مناضلين-وجه علي مزة كندي جامدة طحن وقعد يظبط فيها وانا طالع كانوا بيتفقوا هيسهروا فين وسلملي علي الشلة يابو مليكة

كلمتين نحوي بأه ( لست براءا الا من الشريعة واهلها ولست ايضا اشرف ولا تحمل من الشرف الا تاريخ ابوك المشرف الذي تسعي بكل قوتك للبعد عنه كيلا تعيش في جلباب ابيك بل ترتدي اثوابا نجسةوخبيثة )

mohamed hassan يقول...

معلش يا براء سيبك من الحمار اللي اتكلم قبلي الظاهر انه مش طايق وصفك ليه بالغباء
البلد دي ان شاء الله رايحة في داهية
و انت برضه صح و ما تسمعش للحمير اللي بيشتموا و هما مستخبيين.

Hook يقول...

تأثرت حتى دمعت عنياي من مدى اهتمام صاح أول تعليق بالثوابت الإسلامية. إنه يتحدث و ينكر ما هو من المختلف عليه ثم لا يبذل أي مجهود في أن يعف "أصابعه على الكي بورد"

Nah·det Masr يقول...

كلمة واحدة بس:

"هايل"

انتا اختذلت اللي بيدور في عقلي وعقل شريحة كبيرة من الناس اللي شايفة البلد بيقع في الخرارة ومش قادرة تعمل حاجة!

أحمد يقول...

"ومساء السبت كنت أشتري كيس شيبسي لزوجتي وباكو بسكويت لطفلتي، ودخلت إلى السوبر ماركت، ووجدت قناة "الرحمة" مستمرة في البث، وهي القناة التي ترعى السوبر ماركت أو يرعاها هو، هناك علاقة مريبة على كل حال، تربط بين الجهتين."

إذا لم يخن التخمين فالسوبر ماركت المذكور تابع لمجموعة استثمارات "الطيب" وقد لاحظت على مدار عام كامل كيف انحدر مستوى التلفزيون من قناة اقرأ للناس ثم الرحمة، والحكمة، وهو ما كان له بالغ الآثر على مستوى الذكاء الذهنى للعاملين فيه...... الأمر الذى أكد لى ضمن مجموعة من الشواهد الآخرى أننا فعلا قد اقتربنا من نهاية الحضارة
لكن بشكل مؤقت انصح بالتعامل مع السوبر ماركت الموجود في ظهره والذي يبيع السجائر الكليوبترا فقط

وفقنا الله واياكم لما فيه خير اكتوبر

yasser ashour يقول...

جيد يا براء .. ولكن ,

كل ما تكلمت أنت عنهم أصلا لا يمثلون الدين

تعرضك لبعض القضايا يثير اشمئزازي (الملائكة-الاسدال )

الدين ليس في يد الجميع - انت غالبا ممن لا يعرفوه اصلا :D

Korsan يقول...

Man;
You will be one of the best writers in Egypt. Remember my words!

Che Ahmad يقول...

بخصوص السوبر ماركت بس
هو المفروض تقول للبياع ربنا يفتحها في وشك ولا ربنا يفتحها لوشك
بما إنك سمعت الجدال الفقهي العظيم اياه

غير معرف يقول...

Man that was just amazing amazing article ,keep up the good work ,You'll surely have a massive future

بدراوى يقول...

براء
موضوع شيق و جميل
للأسف الشديد
الدين يتم استخدامه بطريقة خاطئة
و يتم انتهاكه مع الأسف

اما الأخ اللى داخل يشتم و هو بيدافع عن الدين
فده لوحده مشكلة
!!!

غير معرف يقول...

أعتقد يا براء إني متفق معاك رغم اعتقادي باختلاف وجهة النظر ..

فعلا مش عاجبني الإسدال بسبب كتير من اللي بيلبسوه ..و أكيد شفت زي مانا شفت و زي ما كلنا شاف المحجبات الجدد مرتديات الإسدال , بل و النقاب ماشيين ( مأنجشين )شاب حليوة و قاعدين يبربشو لبعض و مديالو ايديها زي خالتي فرنسا ماكانت مدية ايديها لطلعت زكريا في الفيلم..

نفس الشيئ في تدينا جميعا و أولكم أنا و الشخص غير المعرف صاحب اول تعليق.. فرغم كلامه و دفاعه المستميت عن الإسلام ظنا منه ان براء يهاجم (ثوابت الإسلام) و مع ذلك ما استحى ان يطعم مقاله بكم كبير من الشتائم و القبائح و لعله نسي أن المؤمن ليس بالطعان و لا اللعان و لا الفاحش و لا البذئ, و أعتقد يا براء أن الأخ ده ممن تقصدهم .. و علشان برضه ما يزعلش باقوله اني كنت زيه حتى عهد قريب حتى هداني الله و أدركت أننا كلنا أصحاب ذنوب و كلنا شفنا الأمريكان باي (و لو اني وقفت عند الجزء الأول و ماشفتش بعد كده) يعني زي ما ربنا قال (كذلك كنتم من قبل فمن الله عليكم)طيب اللي لسه ربنا لم يمن عليه بالهداية .. ليه أكرهه في ربنا و ف الهداية ؟
ليه الجدال لا يكون بالتي هي أحسن ؟
ليه يكون الهدف الإنتصار لنفسي (و ليس للإسلام كما تعتقدون) و لمعتقدي دون مراعاة شعور غيري ؟ و لماذا لا يتحول كلامنا إلى اللطف بالناس و رجاء الهداية لهم و معاملتهم بالتي هي أحسن ؟

الناس ترى الدين الآن لحية و جلباب قصير و اسدال و مش مهم الباقي ؟
امانة في العمل..لا يا عم على قد فلوسهم
أمانة في المعاملات المالية.. دانتا تدي المصري ايدك في السلام و تعد صوابعك بعديها.. كتير جدا(و بالمناسبة للأسف الشديد قد تجد من الإخوان و السلفيين من يفعل ذلك)يتعاملو معاك و ياكلوا مالك

اما موضوع الرسائل يا براء .. فبعضه خير و أغلبه مش كويس ..

غلطة من واحد صاحبك كتب ايميلك في رسالة كان باعتها لناس كتير .. و تلاقي أمة لا إله إلا الله من أفراد و جماعات و مدونات و مجموعات بتبعت لك.. و انا اصاااااااااوت و اقولهم كفاية مش ملاحق اقرا..و مفيش فايدة.. و المشكلة ان كله لازم يختم رسالته.. لا تبخل على نفسك بالثواب
امانة عليك يا ليل طول..قصدي امانة عليك ليوم القيامة تبعتها..
و الأسوا اللي يخليك تدوس على لينك مكتوب عليه أقسم بالله العظيم إني هاعمل كذا (اللي هوا عاوزه)
حاجة قمة ف التخلف و الشلل و السماجة و قلة الذوق.. رغم ان الدين هو قمة الذوق و التحضر و الأخلاق..

بس نصيحتي ليك يا براء ..خف تعوم

صوت الحق يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
هوووبة صاحب الورق يقول...

الله يعمر بيتك يا هذا الشخص صاحب هذه المساحة على الانترنت التى تنضح بالفعن المقزز جدا .
اعلم يا عم براء انك مسئول عن كل التعليقات الزبالة دى و يا ريت تحذفها و اولها تعليقى طبعا.
بجد اتمنى ان تقف مع نفسك و تراجعها فالتدوين ليس لنقد الثوابت او الاستهزاء بهاء .
بليز براء متكتب تانى عن الاسلام من قريب ولا من بعيد لانك بجد متعرفش حاجة اصلا عنه اللهم الا شوية ثقافة معرفية عنه اتتك عن طريق اسرتك التى لا اعلم من هى ؟
اكتب عما تعرفه جيداً اللى هو طبعا الجنس للاسف

غير معرف يقول...

انت مريض